Testdag Utrechtse heuvelrug


Zaterdag 6 sept. Een bijzondere vliegdag (door Peter Nauta)

Rijdend met lier door de bossen van Doorn begon het wat te regenen maar had alle vertrouwen in dat het goed zou komen, aangekomen bij de kantine was het droog.

Alle krijgers (Henk D, Michiel T, Adrie B en ik) en een oude stomp Henk Lucardie( oud voorzitter) waren bijeen, eerst maar koffie gaan drinken en gezellig bij praten.

Hoog bezoek :)

Tijd ging snel en toch maar rap de spullen en het plan georganiseerd, eerst de lier op zijn plek zetten en laatste stukje op de zand vlakte wilden we afsteken en een duintje overgaan maar jammerlijk liepen we vast, na een tijdje geploeter wist Adrie de wagen met lier weer op het goede spoor te krijgen aan de noordkant van de grootste zandvlakte.

Een mooi groot terrein

De lier wordt op zijn plaats gezet

De enige wagen met trekhaak moest nog de aanhanger met vleugels ophalen en van Henk L namen we afscheid, de liermannen prepareerde de lier en veld.

De lucht was nevelig maar had onderweg op de radio gehoord dat het zicht 2 km was, langzaam aan werd het zicht beter en toen alles opgebouwd was was het zicht helder naar lage bewolking veranderd.

Adrie en Henk zijn er klaar voor

Adrie en Henk zijn er klaar voor

Meteen Adrie opgelierd we moesten flink trekken, met kabellengte van 936 meter zit er veel rek in, hij kwam dacht ik op 260 meter en vond nog een nulletje boven het radarbosje das handig voor een terreinopzichter.

Adrie inspecteert 'eigen' terrein

Adrie inspecteert ‘eigen’ terrein

De landing was op de wielletjes want het vlak geschoven stuk grond was stevig geworden.

Daarna Henk op getrokken die kwam hoger.

De lierkabels hadden we niet in gelierd om het uitlopen te vergemakkelijken maar ze waren toch deels in de boompjes terecht gekomen na wat sloop werk van de boompjes kregen we ze los.

We lierden zonder ketting aan de chute omdat we toch enkele trek lierden, het probleem is dat de chute dan niet open gaat en dan te snel naar beneden valt, een ligte ketting moet dit verhelpen denken we.

Na 4 startjes dachten we te stoppen maar Adrie haalde ons over nog een keer de kabel uit te rijden.

Dit keer gebruikten we de wagen, met de handrem op de trommels ging dat prima, Michiel reed wel plankgas door het mulle zand.

Dit is een mooie en snelle methode, en nog een keer Adrie en Henk opgelierd en ging nu volgens het boekje.

Snel de lier weer ingepakt, terug naar de kantine rijdend namen we kennelijk de verkeerde route, heb thuis bekeken en moet via de tank baan geweest zijn, dit is zwaar mul zand en met plankgas is het ons toch gelukt.

Maar de beste route is langs de rand van het terrein loopt een harde zandweg door het bos.

Michiel had nog andere verplichtingen en ging snel weg, ik terug naar de startplaats voor ophalen van aanhanger en de piloten.

Adrie reed de wagen met aanhanger en Henk en ik reden de andere wagen maar deze starte niet en adrie was al weg “Houston we have a problem”.

Ik bellen maar geen contact en toen zagen we Adrie terug komen lopen.

Er bleek een hoofd schakelaar en de wagen te zitten die een irritante piep geluid uit kom zetten, dat moet je ook maar weer net weten.

Aangekomen bij de kantine alles weer omgeladen en de lier in de garage gestald bij Adrie zijn werkplaats.

Dus voor de volgende lierdag is dat makkelijk.

Henk had nog andere sociale verplichtingen en ging naar huis, Adrie en ik hebben lekker na gepraat met een korneut en een kano over deze geslaagde Lierdag oefening, die zeker vervolg verdiend.

Helaas ga ik volgende week slepen in Bösingen maar 27 en 28 sept. wil ik er weer bij zijn of later.

Voor het vliegen zelf zijn we geen barrières tegen gekomen, het is een mooi lange baan zeer geschikt voor enkele trek in Noord-Zuid richting.

Voor Oost-West is er ook een mogelijkheid maar de lengte is 600 meter maar dit moet we nog uitproberen of het geschikt is en of geschikt te maken is.

Adrie heeft zeer veel werk ingestoken om het allemaal volgens de regels het lierveld te ontwikkelen en we hopen stellig dat er veel leden mee gaan lieren.

Voor mensen met lieraantekening die lang niet mee gelierd of gevlogen hebben kunnen we goed begeleiden maar maak het wel kenbaar zodat we weten hoe het ervoor staat en adequaat kunnen helpen.

dan kunnen we club verrijken met actieve leden.

Enkele zaken zijn nog ter verbetering.

  • Zo is een groot kleed erg makkelijk om het opbouwen in zand,
  • Kunnen we het ophalen van de kabels verbeteren door de kabels middels een dwars boom goed uit elkaar te houden
  • (Peter) Deze moet wel sterk zijn zodat de kabel knapt en niet de boom als de trommel vast loopt, maar misschien hebben we nog afgekeurde kreukstukjes die we er tussen kunnen zetten.
  • Een effectievere methode om en de lier en de vleugels (gelijk) mee -goed-  te nemen

 

Met vriendelijke groet, Peter

Leave a comment