Lezing overlandvliegen


Deltavliegen      Overlandlezing – Leusden           26 oktober 2018

Als je ’t in 1 woord mag samenvatten: gewéldig. Dat was het, de overlandlezing georganiseerd door Deltavliegvereniging Plus5 in samenwerking met de verenigingen Daidalos, De Buizerd, en de afdeling Delta van de KNVvL.

 

In aantallen: zo’n 55 “voorinschrijvingen”, waarvan 1 zweefvlieger, 2 parapenters, 14 paramoteurs en heel veel Deltisten. Een enkeling (zoals Stefan) was in de dikke files vanuit het Zuiden blijven hangen. Een ander (bijv. Robert) zette stug door en kwam weliswaar een uur te laat. Maar nét op tijd voor deel 2 van de lezing, Het is maar hoe je ’t bekijkt.

Traditiegetrouw trapte voorzitter Adrie op geheel eigen, ludieke wijze af. We waren te gast op “zijn” terrein van de landmacht in Leusen.  In het sfeervolle gebouw van de doedelzakverenging. Deze locatie is ietwat moeilijk te vinden (voor wie de routebeschrijving niet  leest), maar als je er eenmaal bent dan voelt het als een warme jas.

Spreker Harm zat ruim van tevoren klaar met een dik pakket aan sheets (die worden nagestuurd). En de ICAO Low Lands kaart, zowel digitaal als op het bord. Alle stof benodigd voor het theorievak Navigatie examen B3 ging er (hoe toepasselijk) in vogelvlucht doorheen. Veel vluchtvoorbereidings informatie is terug te vinden op www.ais-netherlands.nl.

Eenmaal los van de sheets ontpopte Harm zich als begenadigd spreker. Over de draaisnelheid van de aarde (hoe blijven we daarop staan, met zo’n slordige 1660 km/ uur aan het aardoppervlak)?!; waaróm eigenlijk spreken we van Greenwhich MEAN Time (vanwege kleine verschillen in tijd, gaan we uit van een denkbeeldige zon). En hij wist met smaak te vertellen dat ook uitgespuwde vulkaan-as zich richt naar het magnetisch Noorden op dat moment. Evenals uit onderzoek blijkt – dat ook koeien hoofdzakelijk poepen, in de richting Noord Zuid.  Als door een wonder hoefde hij niet in spreektijd te worden bekort, door een klaarliggende winkelbel. Hij redde het binnen de tijd 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook spreker 2 zat verstrikt in de file vanuit het Zuiden. Eigenlijk was zijn verhaal als opening gepland– over hoe het niet moet. Zijn historische vlucht (Don’t try this at home) vind je terug op  https://ayvri.com . Type in en gebruik de zoekwoorden “Getting lost in Maillen”  Vanaf het sleepveld werd hij tot 500 meter hoogte gesleept.  Waarna hij begon te thermieken. Door zijn defecte vario, herkende hij de airspaces niet. En  vloog hij hoog over Sept Meusse zó de TMA binnen. Vanaf het sleepveld had hij gehoord “als je de bocht in de  weg volgt – dan vlieg je mooi door een corridor tussen de TMA’s door”. Alleen – dan moet je wel de juiste weg aanhouden. Vervolgens cruisete deze piloot de CTR van Charlerois binnen. Alwaar hij werd geconfronteerd met wel heel grote toestellen (Boeings aan de grond).  Hierna heeft hij zo snel mogelijk een veilig heenkomen (landingsterrein) gezocht. Dit alles zonder kwade opzet. Dank je wel Eppo voor dit mooi openhartige voorbeeld van hoe het niet moet.

 

De pauze werd gebruikt voor een drankje met pepernoten, borrelnoten , snoepgoed, aan alles was gedacht. Als je er bij kon, want het was best even (op gemoedelijke wijze) dringen aan de bar.

 

Na de pauze was het woord aan viervoudig Nationaal kampioen Deltavliegen Arne Tänzer. Afgelopen jaar presteerde hij het om bij de Pre-Worlds de werledtop op onnavolgbaar eigenzinnige wijze “het nakijken te geven”! Dit onder bizarre vlieg omstandigheden, nabij Greifenburg.

Tijdens de lezing zocht hij de interactie met het publiek, en  belichte belangrijke punten van het overlandvliegen (en de voorbereiding daarvan). Zoals – heb een vliegplan, ook voor direct na de start. Het publiek vulde aan: een cumulus wolk leeft maar zo’n 15 minuten – je hebt dus 15 minuten er te komen, zo niet dan ben je te laat !

Wat voor informatie  zet je op de verschillende  schermen van je GPS.  Naast zijn Compeo+ (GPS Vario) gebruikt Arne een Naviter Oudie (SeeYou software). Om te voorkomen dat je glijhoek het reliëf van een berg raakt. McReady gebruikt hij  niet. Wel McArne – hij kiest zijn optimale vliegsnelheid, op basis van huidige snelheid en wind mee of tegen. En houd daarbij vooral ook in de gaten wat er in de lucht met anderen gebeurt.

 

Hoe werkt eigenlijk een taak, daar kwam ik pas vanavond achter. En waarom leiden fictieve overlandtaken altijd naar Bennekom. Daar schijnen ze verhipt goede BBQ’s te organiseren. Hoe kies je een landingsterrein. Ga voor  de beste optie, en houd vooral niet vast aan je oorspronkelijk plan. Met een rondje rond het veld zie je door de lichtinval mooi de kuilen en hindernissen, vulde het publiek aan. Instinkers op de landing zijn stalen palen van besproeings installaties;  die weg die uiteindelijk toch een riviertje blijkt en/ of een absoluut voor de retrieve onhandig te bereiken veldje kiezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel handige apps/ sites kwamen naar voren:

  • appspot.com, bij het plannen van routes geeft deze app de airspaces op verschilende hoogtes
  • visual notams http://www.zweefvlieg.net/notam2014/index.cfm via de site van DragonFly piloot  nl
  • ook de app EasyVFRbasic NL edition (NL Airsoace AAVoid) geeft bijbehorende Notams wanneer je je voorbereide vlucht laadt
  • com paragliding app, geeft je eigen positie, de plaats van de bellen enzovoorts
  • SkyDemon.aero is te gebruiken voor VFR vlucht planning en navigatie

 

handig voor de weersverwachting zijn:

  • XCSkies.com (een betaald abonnement) geeft stijgsnelheid, windrichting en sterkte en  douwpunt (waarmee de wolkenbasis te bepalen is)
  • RASP (Regional Atmospheric Soaring Prediction) nl geeft voor de BeNeLux veel info over thermiekhoogte, en een animatie van de grondwind

Gebruik je al deze apps dan heb je zeker ook de MijnBatteijrIsAltijdOp-app nodig.

Zo werd het al snel 22.00 uur. Tijd voor het sluitstuk, de borrel. Uitstekend verzorgd door gastheer Adrie. Hoewel we in theorie pas uiterlijk ’s-maandags de zaal weer moesten verlaten, werd het zaterdag 01.00 uur voor de laatste gast de deur achter zich dicht trok. Dit was het, een zeer geslaagde avond met veel interactie en uitwisseling. Precies waarvoor de avond bedoeld was. Tot een volgende !

 

Leave a comment